3 Februari 2013


Seorang guru terpaksa bermalam dalam kereta akibat ditukarkan secara tergesa-gesa dari sebuah sekolah di Temerloh ke sini oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Pahang yang didakwanya tidak berperikemanusiaan.

Azman Mohd Nazir, 40, berkata beliau ditukarkan ke Sekolah Kebangsaan Felda Mayam dari Sekolah Kebangsaan Paya Pulai, Temerloh dan diminta mendaftar diri ke sekolah barunya pada 16 Januari tapi surat arahan dari JPN itu hanya dapat ke tangannya pada 18 Januari.

“Akibat pertukaran secara tergesa-gesa dan tidak berperikemanusiaan ini, saya terpaksa tidur dalam kereta kerana belum ada kediaman. Tak larat kalau nak berulang-alik dari rumah sejauh 140 kilometer sehari,” katanya ketika ditemui setelah menerima laporan orang ramai.

Katanya, beliau kesal arahan pertukaran dibuat dalam keadaan tergopoh-gapah sehingga guru di sekolah barunya yang sepatut digantikannya, belum berpindah lagi kerana belum mendapat surat tukar.

Tambahnya, sedangkan guru di sekolah lama tempat beliau mengajar masih belum diganti guru baru.

“Yang ruginya ialah murid-murid yang sepatutnya dapat pelajaran yang sempurna. Tetapi oleh kerana saya menjadi seperti kambing hitam, murid-murid pula terbabit sama menjadi mangsa,” katanya yang merupakan guru prasekolah.

Katanya, di sekolah Paya Pulai (sekolah lamanya) selama dua tahun, beliau telah menyiapkan banyak bahan bantu mengajar.

“Saya juga banyak peranan dan sumbangan sebagai guru aset sekolah, guru penyelaras kelas prasekolah, jurulatih catur, guru pembimbing pelatih praktikal, AJK projek perintis I-Think sekolah dan AJK PIBG,” ujarnya.

Ditanya sebab pertukaran, Azman beliau tidak menolak disebabkan faktor politik memandangkan beliau tidak mempunyai masalah moral tetapi mengakui aktif bersama program-program PAS.

Baginya, pertukaran secara tergesa-gesa itu satu penganiayaan dan salah guna kuasa kerana diarah berpindah secara tidak bertamadun.

“Saya masih pegang keratan akhbar kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran (Datuk Fuad Zarkashi) yang mengatakan pertukaran mengejut akan dikaji semula dan akan pastikan lebih jelas supaya prosedur difahami lebih jelas.

“Prosedur biasa pertukaran hanya dua kali setahun iaitu bulan Jun dan Disember,” katanya.

Beliau mengakui banyak kali ditukar sekolah sejak berkhidmat sebagai guru dipercayai atas sebab politik. Tetapi baginya, aktiviti politik dilakukannya di luar waktu bertugas dan beliau tahu sempadan antara tugas berkhidmat sebagai guru dan tugas sebagai ahli parti.

“Sekarang saya terpaksa tidur dalam kereta. Mujurlah PAS Cawangan Mayam bermurah hati mempelawa saya tidur di markas pada masa akan datang,” katanya.

Azman yang belum berumah tangga, berkata beliau menjaga ayahnya yang tinggal bersendirian di Taman Sri Semantan Temerloh. Apabila ditukarkan, jiwanya merasa sedikit tertekan.


sumber
5 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

5 Komen:

  1. Padan le dgn muka hang... Hang tada tk pa,rmai guru2 lain yg blh ambil tempat hang.. Makan gaji dgn Kerajaan tapi kutuk,caci,maki kerajaan... munafik.

    BalasPadam
  2. mcm anjing tersepit bila kta tolong lepaskn terus gigit kita..x kenang budi..anjing mana tau kenang budi..sekolah wadah kerajaan,segalanya idea krjaan.tapi klu pbkang semua krjaan wat semua x betul..guru ni psti begitu..kuat mbkang,tulh sekolah mana2 xleh terima dia ni..moralnya brhenti je..jumpa pok nik,nanti ambo bg keje tampal poster bulan..klu mu kenapecat..tu biasa..ambo lg hebat..boleh pecat org..takebeer.

    BalasPadam
  3. Do you know Azmi?If you know Azmi, send him a friend request or message him. You can also follow his public posts.
    Work and Education

    teacher
    SKS7

    sk seksyen 7

    SK SEKSYEN 7 BDR BARU BANGI
    Mutual Friends
    See All


    Albums
    Mobile Uploads

    Profile Pictures

    Cover Photos
    Timeline Photos

    Azmi Bokhari answered a question.
    Yesterday
    Malaysian Vote 4 PRU13
    I Vote 4 Pakatan Rakyat

    BalasPadam
  4. Ini tak lain tak bukan mesti menyebar ajaran sesat PAS kat pelajar. Kalau aku mak bapak pelajar sekolah pun tu pun aku tak rela anak2 aku berguru dgn kawan setan. Pergi mampuslah ko setan PAS kongsi Allah dgn Nasrani. Laknat ke atas kamu termasuk N.Ajes & Hadi Awang.

    BalasPadam
  5. 1. sentiasa bersyukur

    2. maafkn semua org

    3. jgn gigit/lwn boss (majikan)

    InsyaAllah aman hidup

    BalasPadam

Lazada Malaysia

Blog Serius - Serius Beb!

Namecheap