9 Februari 2015


SALAH satu helah ampuh yang juga dilakukan sistem Dajjal adalah mengubah penjahat menjadi "malaikat" melalui jalur media. Mereka dengan begitu mudah merekayasa hempedu menjadi madu. Helah inilah diperkenalkan oleh founding father dunia marketing, Edward Bernays. Ya tokoh Yahudi sekaligus kemenakan langsung Freud.

Ia menunjukkan (lebih tepatnya mengajar) bagaimana caranya syarikat boleh membuat orang-orang ingin hal-hal yang sebenarnya mereka tidak perlu dengan cara sistematik melalui keinginan sedar mereka. Persis seperti saat kita habis bulan dan kita seakan terpukau untuk membeli produk yang sebenarnya tidak kita perlukan.

Bukti kejayaan mind control Bernays adalah kempen merokok perempuan di tahun 1920-an. Saat itu, Bernays berjaya membantu industri mengatasi salah satu pantang larang sosial terbesar masyarakat Amerika kala itu, yakni larangan perempuan merokok di depan awam. Dengan "cantiknya", Bernays memaparkan seorang wanita muda sedang memegang rokok.


Melalui teknik kilang kata-kata dan gambar filem tentang ratusan wanita yang sedang merokok, maka sontak saja penjualan rokok di Amerika melambung tinggi dan para wanita pun seolah tersihir untuk merokok.

Maka itu Bernays pernah berkata dalam bukunya 'Propaganda', yakni "Kalau kita faham mekanisme dan motif-motif fikiran kumpulan tertentu, kita akan dapat mengawal dan mengarahkan massa menurut keinginan kita tanpa mereka mengetahuinya," Bernays memang mempunyai track record mengendalikan pendapat politik awam. Peningkatan pesat Parti Nazi di Jerman tidak lain adalah hasil dari cara-cara marketing "cemerlang" Bernays.
0 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

0 Komen:

Catat Ulasan

Lazada Malaysia

Blog Serius - Serius Beb!