1 Disember 2015


CHINA. Kudung tangan kiri bukanlah penghalang seorang ibu tunggal untuk melakukan tiga pekerjaan setiap hari bagi menyara dua anaknya selepas kematian suaminya.  

Menurut Fang Wengying, kehidupannya berubah mendadak selepas suaminya meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya pada tahun 2013 sehingga memaksanya melakukan tiga pekerjaan lebih 16 jam sehari di sebuah syarikat pembersihan di bandar Anqing bagi menampung perbelanjaan harian dan pengajian anaknya.

Memetik laporan Sina News, Fang kebiasaanya akan bangun seawal 3.30 pagi dan hanya akan pulang ke rumah pada 10.30 malam setiap hari sejak tiga tahun lalu.

Fang memberitahu, dia biasanya hanya akan memperoleh  2,800 yuan (RM1,866) setiap bulan.

Sementara itu, bagi meringgankan beban yang ditanggung Fang, anak perempuannya yang berusia 20 tahun, Dandan terpaksa menamatkan pengajian di sekolah tinggi dan bekerja sebagai pembantu jualan di sebuah kedai roti.

Tambah Fang lagi, selain bekerja untuk menyara kehidupan seharian, dia turut perlu membiayai yuran pengajian anak sulungnya yang sedang menuntut di Anhui Foreign Language University.

Menceritakan kisah sedihnya, Fang berkata, dia kehilangan tangan kirinya pada tahun 2003 ketika cuba menyelamatkan anaknya dari diserang oleh suaminya yang mengalami masalah mental.

"Semasa berlaku krisis dalam keluarga, saya terpaksa menuntut cerai dari suami namun kembali bersama semula selepas suaminya itu sembuh dari penyakit mental yang dihadapinya,' katanya.

Ditanya mengenai pengorbanan yang dilakukan demi membesarkan anak-anaknya, Fang berkata, hanya dengan bekerja keras, dia dapat menampung pengajian anaknya dan memberikan kehidupan yang lebih baik kepada mereka.

Penderitan keluarga ini mendapat perhatian netizen di China yang rata-rata kagum dengan pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.

"Seorang ibu yang sangat baik," tulis seorang netizen.

"Kepada anak-anak wanita itu, anda mempunyai contoh terbaik dalam kehidupan iaitu ibu anda sendiri," komen seorang lagi netizen.
0 Comments
Disqus
Fb Comments
Comments :

0 Komen:

Catat Ulasan

Lazada Malaysia

Blog Serius - Serius Beb!